Centrul de Tranzit Foyer

Aceste vlastare ale tinereții țin pe umerii lor viitorul, precum odinioară Atlas ținea pamantul.

-Vasile Conta

Mișcarea internațională Foyer a început în Franța după cel de-al doilea război mondial și s-a extins în cea mai mare parte a Europei de Vest îndreptându-se spre Europa de Est. A ajuns și în UK în 1992 și acum sunt peste 100 de centre în toate cele patru țări din UK, Centrul de Tranzit Foyer este primul din România.

Conform Federației Caselor de Tranzit pentru Tineri din UK, aceste centre reprezintă intervenția printr-o abordare holistică a nevoilor tinerilor pe parcursul tranziției lor de la lipsa de pregătire pentru viața pe cont propriu la independență, prin mix de servicii de cazare accesibilă, training și integrare profesională.

Familia Fairfax-Cholmeley din Anglia a pus bazele acestui program social în România în anul 2002.

În anul 2011 Fundația FARA a preluat costurile și managementul acest program pentru a asigura continuitatea serviciilor pentru tinerii vulnerabili, care se aflau la riscul de a pierde sprijinul din lipsă de fonduri.

18 ani de activitate, 182 vieți transformate

Deschiderea Centrului de Tranzit Foyer

Capacitate maximă -18 locuri

Echipa de intervenție – 3 persoane

2002

Fundația FARA a preluat costurile și managementul centrului

Capacitate maximă – 18  locuri

Echipa de intervenție – 4 persoane

2011

Acreditarea centrului, Federația Foyer UK

Capacitate maximă – 18  locuri

Echipa de intervenție – 4 persoane

2014

Obținerea Premiului III, Galei Societății Civile

Capacitate maximă – 17  locuri

Echipa de intervenție – 4 persoane

2018

Extinderea programului cu componentă non-rezidențială, capacitate maximă 30 tineri

Componentă rezidențială, capacitate maximă – 18 locuri

Echipa de intervenție – 6 persoane

23 tineri rezidenți

39 tineri non-rezidenți

2020

Elemente de unicitate

Experiență. Flexibilitate. Dedicație. Diversitate.

Credem în abilitățile tinerilor de a își construi propriul viitor! Majoritatea tinerilor rezidenți au media de vârstă de 18 ani și provin din sistemul de protecție a copilului și din familii vulnerabile, din comunități sărace. Acești tineri au nevoie de o intervenție complexă pentru dezvoltarea cunoștințelor și abilităților necesare pentru luarea destinului în propriile mâini.

Ai nevoie de ajutor?

Drumul spre independență

este o călătorie în care educația non-formală, expunerea la oportunități și experiență practică, îi ajută pe tineri să dezvolte reziliența de care au nevoie pentru utilizarea cu încredere și speranță a Permisului de Independență.

Creativitate în responsabilizarea tinerilor

Implicarea tinerilor în creșterea porumbeilor și cultivarea pasiunii pentru columbofilie.

Mobilizarea tinerilor în activități de grădinărit și horticultură.

Efectul acestor activități constă în reducerea anxietății, ocuparea timpului liber și creșterea gradului de implicare și responsabilizarea tinerilor.

Utilizarea tehnologiei pentru comunicare în timpi reali cu tinerii.

Profilarea poveștilor de succes ale tinerilor pe canalele de social media

Efectul acestor activități constă în promovarea și valorificarea exemplelor de succes care oferă modele aspiraționale tuturor tinerilor indiferent dacă sunt participanți în program sau au ieșit din program și vor să păstreze legătura cu noi.

 

Activitățile se desfășoară într-un imobil care este compus din:

6 dormitoare

2 bucătării și spații de depozitare

3 grupuri sanitare

3 spații comune pentru activități individuale/grup

3 birouri

spațiu exterior pentru activități în aer liber

Impact

Integrare socio-profesională

Tavi avea 18 ani când l-am cunoscut. A fost nevoie de timp ca să punem în clar prezentul și cu atât mai mult viitorul lui. A fost necesar să introducem ca și noutate absolută elementele de planificare, organizare si evaluare a obiectivelor porpuse, de adus la suprafață abilități ca răbdarea, perseverența, cumpătarea. După ce am umplut timp de 2 ani valiza pentru independență cu toate cele necesare, Tavi și-a ănceput viața. Ne-a vizitat de curând. Acum este responsabil de logistica pentru o firmă din străinate, are o fiică, casă și mașină, este sănătos și fericit. Noi ne-am făcut treaba iar el s-a transformat și maturizat frumos.

Capacitate de autogospodărire

Carla a venit la noi la 18 ani. S-a văzut din start că este o fire rebelă. Cu ea nu exista cale de mijloc, ori ne înțelegeam, ori nu. Iar ca  să te înțelegi cu ea trebuie să o înțelegi pe ea. Sclipirea inteligentă și șugubeață din privirea ei ne-a transmis că provocarea cea mai mare va fi găsirea echilibrului între vulcanul care clocotea și calmul. pe care îl ascundea în ea. Au fost multe clipe pe care le-am trăit împreună, cât despre cele pe care le-a trecut singură înainte să vină la noi, nu credem că mulți dintre noi am fi reușit să le trecem cu bine. Acum Carla știe să le facă pe toate. Gătește, se îngriește pe ea și mediul în care trăiește, ba chiar ar putea să dea multora o lecție sau două în ale autogospodăritului.

Fiecare zi petrecută împreună și-a adus aportul la ce era de construit: abilități de control a emoțiilor, furiei, abilități de comunicare și relaționare în funcție de context, exersarea răbdării și perseverenței.

A bifat un loc de muncă (inclusiv detașare în străinătate), o familie- un soț exceptional, o fiică minunată, o căsuță aranjată pe pofta inimii ei, pasiuni care-i aduc mulțumire pe mai multe planuri și procesul continuă.Acel echilibru de care avea nevoie a fost găsit, chiar dacă uneori mai apare și vulcanul.

Abilități pentru gestionarea resurselor financiare

Marc. a avut un drum sinuos până să ajungă la noi. A aflat despre Centrul Foyer de la fratele său care deja ne era rezident. Harnic și gospodar din fire, avea nevoie de setarea unei direcții, de ajustarea unor comportamente, înțelegerea corectă a ceea ce își dorește, sprijin emoțional și încurajare. Și-a descoperit talentul la gătit, talent patentat prin finalizarea unui curs de calificare și confirmat atât de catre colegii din centrul cât și de către locurile de munca avute în domeniu. Marc a fost pionierul activiatilor de gradinarit și columbofilie, avand ocazia să participe la expozitia internationala de la Oradea și să întâlnească un renumit cineast cu acceași pasiune, care ne-a și trimis porumbei cu pedigree.

Cea mai mare dorință a lui a fost să aibă locuința lui, dorință transformată în obiectiv, apoi în acțiuni, apoi în realitate. Momentul în care puneam la loc sigur actele de prorietate a fost trăit cu maxim entuziasm.

Responsabilitate socială

Petru a fost atras din prima zi a intrării în program de actele și documentele de lucru și de listele pe care le întocmeam, astfel că, pentru a vedea dacă este o curiozitate pe care se poate construi, l-am implicat în mod asistat în partea organizatorică a activităților zilnice. Petru era responsabil cu pregatirea informărilor și diseminarea acestora, cu pregătirea și consemnarea intalnirilor lunare ale rezidentilor, cu colectarea de informații de la diverse resurse comunitare de interes.Treptat s-a implicat în activitați exterioare unde abilitățile lui erau de folos – pregatirea de materiale informative și informarea grupurilor defavorizate asupra aspectelor de interes, facilitarea pentru acestea a accesului la beneficii legale. A devenit o figură de bază într-o comunitate considerată dificilă unde a făcut față cu brio.

Parteneri

Banca pentru Alimente Oradea. Direcția de Asistență Socială Satu Mare (DAS). Agenția Locală pentru Ocuparea Forței de Muncă. Cabinet medicina de familie Dr.Coica. Laborator de analize medicale Cezarmed. Asociația Caiac Smile. SPCLEP Satu Mare(evidența populației). CPECA Satu Mare(antidrog). DJTS (directia judeteana de tineret).

Echipa

Echipa veșnic tânără care lucrează anual cu peste 17 tineri rezidenți și 31 tineri non rezidenți este formată din manager de program, 3 asistenți sociali și 1 consilier de tineret. Pe lângă experiența vastă în munca directă cu beneficiarii, care este un atu major, un alt aspect de preț teste faptul că parte din echipă a avut șansa să cunoască şcoală veche a ong-iștilor, pe vremea când societatea civilă era în constructive și sa învețe de la acei constructori ce înseamnă să pui beneficiarul pe primul loc și să produci schimbare.

Flaviu Fabian

Manager Centrul Foyer

Flaviu Fabian

Manager Centrul Foyer

Flaviu Fabian este un pilon de sustinere camuflat  în far care stă singur în zare. Dar pe masura ce te apropii, stii ca poti sa lasi in grija lui soarta altora si nu va da niciodata bir cu fugitii.” CP-colega

Crede ca tărie ca are sens să faci un lucru doar cu seriozitate si dedicatie de 100%, iar sensul pentru el îl reprezintă beneficiarii programului.

Pe langa acest aspect, mai este  posesor al studiilor de licență  în filologie și master în asistență socială, cu peste 18 ani de experienta in domeniul social, dintre care 10  ani in cadrul sistemului de protectie ai copilului iar restul in cadrul programului de tineret al Fundației. FARA, din 2014, asigurând managementul centrului din 2019.

Magdalena Tarța

Asistent Social

Magdalena Tarța

Asistent Social

Magdalena Tarța- este profesionistul care nu renuntă la beneficiar nici în momentele cele mai dificile, fiind descrierea perfectă a ceea ce înseamnă un om neînfricat.

Este licențiată în asistență socială, cu peste 10 ani de  de experiență în domeniul ONG, în munca cu familii defavorizate și în  munca  cu și pentru oamenii a căror locuință este strada. Face parte din echipa noastră,  ca și asistent social din 2019, și este de nepretuit.

Erika Fabian

Asistent Social

Erika Fabian

Asistent Social

Erika Fabian-licențiață în asistență socială, are 9 ani de experiență în domeniul ONG, în cadrul unei organizații cu renume care derulează programe sociale în comunități dezavantajate, confruntate cu probleme interetnice și de discriminare, cu stare de sărăcie la limita supraviețuirii.

Ni s-a alăturat  în  2015, pe post de asistent social, dovedind abilități excelente de muncă cu tinerii vulnerabili, fiind în acest moment persoana cu responsabilități crescute  pentru derularea  dimensiunii comunitare a programului.

Alina Coroșan

Asistent Social

Alina Coroșan

Asistent Social

Alina Coroșan-  este licențiată  în asistență  socială, cu experiență de peste 10 ani în domeniul ONG, în munca cu persoane vulnerabile de toate vârstele. Este o fire practică și aplicată care gasești soluții pentru a trece peste pietrele de hotar care apar inevitabil în calea fiecarui tânăr cu care lucrăm.

După alăturarea la echipa noastră în toamna anului 2019, ca și asistent social,a făcut o analiza a parcursului ei profesional și a ajuns la concluzia că „din tot ce a experimentat până acum, munca în acest program are cele mai multe provocări dar și cele mai frumoase saisfacții„.

Biro Tamas

Consilier de Tineret

Biro Tamas

Consilier de Tineret

Tomi – cu studii de licență si master în asistență socială,  cu experiență de voluntariat  în activități  cu tineri și copii vulnerabili,este un reprezentat al noii generații, cu gândire pragmatică și viziune modernă de abordare a activităților.

Și-a început călătoria cu noi  în toamna anului 2019, pentru a derula activitități de dezvoltare a abilităților de viață independentă într-un context non formal cu un grup de 35 de adolescenți din sistemul de protecție, după care a ținut piept cu brio anului 2020  și perioadei de carantinare  la locul de muncă, în acest moment  fiind consilierul pentru tineret al centrului.

Susține Programul de Sprijin pentru Viață Independentă!

Ia parte la modelarea viitorului!