Evaluare inițială și periodică a fiecărui copil
• Dezvoltăm planuri educaționale individualizate
• Urmărim evoluția (progres, dificultăți și nevoile în schimbare)
• Acționăm prin intervenții personalizate pentru integrare socială şi comunitară
Fundația FARA oferă servicii gratuite pentru copiii cu dizabilități, încercând, să aducă fiecărui copil zâmbete, normalitate în viața cotidiană și o viață independentă.
Fundația FARA și Centrul de zi Sf. Tereza sunt familia mea de suflet! Au fost și sunt cel mai bun sprijin și ajutor pentru mine si copilul meu. Nu am cuvinte să mulțumesc pentru tot ce au făcut pentru copilul meu.
– Mama lui David
Programul Terapie și Recuperare contribuie la implementarea politicilor, strategiilor și legislației naționale și internaționale cu privire la asigurarea drepturilor copiilor și tinerilor cu dizabilități. Aceste drepturi sunt: educație, recuperare, reabilitare, formare, integrare socio-profesională și atingerea potențialului individual de dezvoltare.
Fundația FARA a identificat din anul 2007 în comunitățile în care își desfășura activitatea nevoia de ajutor în rândul copiilor cu dizabilităţi fizice, de învățare, senzoriale, psihice, mentale și/sau asociate. Părinții acestor copii întâmpinau dificultăți în a răspunde nevoilor complexe ale acestor copii. Intervenția timpurie a constat în oferirea de terapie pentru recuperarea copiilor și suport membrilor familiilor pentru înțelegerea și gestionarea cu succes a situațiilor dificile întâmpinate în îngrijirea acestora.
Fiecare material, conceput cu grijă de specialiștii și beneficiarii Fundației FARA, cu suportul unor colaboratori specializați, aduce cu sine un scop specific : informații, soluții practice, idei de activități pentru copii și tineri și toți cei implicați în îngrijirea și sprijinirea persoanelor cu dizabilități.
Terapia unui copil cu dizabilități are un cost prea mare pentru majoritatea părinților din România. Fundația FARA oferă servicii gratuite pentru copiii cu dizabilități, încercând, să aducă fiecărui copil zâmbete, normalitate în viața cotidiană și o viață independentă.
Programul de Terapie și Recuperare valorifică experiența specialiștilor pentru atingerea maximului de potențial de dezvoltare psihomotorie, emoțională, socială, spirituală, morală și educațională a copiilor cu dizabilități care locuiesc în comunitate.
Beneficiarii sunt copii și tineri cu vârste de până la 16 ani care locuiesc în comunitate și care au diferite afecțiuni congenitale, neuropsihice, de limbaj sau motrice cum sunt:
Prin activitățile derulate pentru copii facilităm accesul fără discriminare la servicii de terapie, recuperare, educație, servicii medicale și de pregătire în vederea integrării sociale în comunitate, inclusiv în forme de învățământ de masă. Prin intermediul serviciilor de consiliere pentru părinți, contribuim la responsabilizarea familiei și prevenirea abuzului și a neglijării acestor copii. Prin dezvoltare de parteneriate asigurăm utilizarea eficientă a resurselor destinate satisfacerii nevoilor copiilor cu dizabilități și ale familiilor acestora. Toate acțiunile au ca obiective garantarea demnității, sprijinirea autonomiei și considerarea vocii beneficiarilor în procesul terapeutic.
Alături de familii și comunități care au demonstrat implicare, respect și altruism am realizat trei centre de zi:
Centrul Rafael, Popești Leordeni, Ilfov
Centrul Sf. Tereza, Fălticeni, Suceava
Aceste centre de zi oferă serviciile fără de care părinții n-ar putea răzbate, iar recuperarea sau evoluția favorabilă în dezvoltarea copiilor lor ar fi de foarte lungă durată sau chiar imposibilă.
• Dezvoltăm planuri educaționale individualizate
• Urmărim evoluția (progres, dificultăți și nevoile în schimbare)
• Acționăm prin intervenții personalizate pentru integrare socială şi comunitară
• Includerea în activități educaționale specifice individuale
• Organizarea activităților în grupuri mici
• Sprijinirea dezvoltării relațiilor
• Activități recreative în cadrul centrului
• Evenimente socio-recreative în comunitate
• Îmbunătățirea abilităților de a înțelege și exprima limbajul oral
• Corectare tulburărilor de limbaj
• Dezvoltarea limbajului
• Armonizarea abilităților de comunicare pentru a sprijini învățarea
• Expunerea copiilor la mișcări libere
• Corectarea și îmbunătățirea funcționalității fizice cu ajutorul echipamentelor de specialitate
• Dezvoltarea abilităților motrice
• Îndrumare pentru continuarea procesului terapeutic acasă
• Sesiuni de informare/educare pentru îngrijirea corespunzătoare dizabilității
• Consiliere pentru înțelegerea dizabilității copilului și a ritmului de dezvoltare/recuperare
Informarea și sensibilizarea comunității pentru promovarea și respectarea drepturilor persoanelor cu dizabilități. Integrarea în comunitate a copiilor cu dizabilități și a familiilor acestora. Integrarea copiilor cu dizabilități în învățământul de masă. Workshop-uri dedicate părinților, specialiștilor și cadrelor didactice.
Părintele este în căutarea unor soluții și solicită ajutorul Fundației FARA.
Serviciile noastre sunt recomandate părinților de către:
Copiii se prezintă la centrele de Terapie și Recuperare cu un diagnostic deja stabilit de un medic specialist (medic pediatru, neuropsihiatru) și/sau încadrare într-un grad de handicap în condițiile prevăzute de Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap.
Tipurile de handicap sunt: fizic, somatic, auditiv, vizual, mental, neuropsihic, asociat, boli rare, surdocecitate. Gradele de handicap sunt: ușor (IV), mediu (III), accentuat (II), grav (I) cu sau fără asistent personal.
Criteriile pe baza cărora se analizează cazul și se iau deciziile sunt:
Dacă toate condițiile de eligibilitate sunt întrunite, copilul este admis în program în funcție de locurile disponibile. În cazul în care centrul de zi funcționează la capacitate maximă, copilul este plasat pe o listă de așteptare.
Odată admis în program, copilul va trece printr-o etapă de evaluare internă realizată de specialiștii noștri (kinetoterapeut, logoped, psiholog) în echipă multidisciplinară. Se folosesc următoarele metode:
Pe baza rezultatelor se stabilește programul terapeutic și pachetul de servicii și se realizează planul de intervenție personalizată, care stabilește obiective și acțiuni individualizate și care se revizuiește trimestrial.
Fiecare copil este unic și are propriul său ritm de dezvoltare. Copiii beneficiază de serviciile centrului până în momentul în care își ating potențialul maxim la care ei pot ajunge. Durata procesului terapeutic variază în funcție de diagnostic și de gradul de afectare .
Acesta este un contract încheiat între Fundația FARA și părinte/reprezentant legal, pentru a documenta acordul acestora în legătură cu pachetul de servicii, așteptările, cerințele și regulile programului.
Sesiunile de terapie și recuperare se vor derula conform planului de intervenție și programului personalizat. Rezultatele se vor documenta zilnic în fișa de activități, raportul de activitate și caiet de corespondență. Progresul general se va monitoriza lunar și se vor evalua rezultatele prin aplicare de teste specifice anual.
Complementar procesului terapeutic, în funcție de caz, copiii vor fi implicați în activități de recreere și socializare, dezvoltare deprinderi pentru viață independentă și dezvoltarea rezilienței pentru incluziunea socială și educațională, într-o formă de învățământ de masă sau specială.
Echipa multidisciplinară va demara o evaluare complexă a evoluției terapeutice și va recomanda pașii următori care pot fi:
Susținem și încurajăm evoluția într-un proces cât mai natural, astfel încât învățarea să aibă loc în condiții potrivite nivelului de dezvoltare al fiecărui copil, în spații special amenajate și dotate corespunzător specificului de terapie:
Indiferent de natura ei, terapia înseamnă, în primul rând, crearea unei legături între copil și specialist. Ședințele de terapie se bazează pe stimularea cognitivă prin joc, activități educaționale adaptate nevoilor și nivelului de dezvoltare al copilului, terapie ocupațională și stimulare senzorială.
Echipa multidisciplinară oferă pachetul de servicii terapeutice după cum urmează:
Terapia online a devenit prioritate în contextul pandemiei COVID-19. Restricțiile impuse pentru prevenirea răspândirii SARS-COV-2 ne-au motivat să fim cât mai creativi, să ne mobilizăm și să identificăm metode noi de interacțiune cu copilul. Platformele online ne-au oferit soluții alternative pentru continuarea sesiunilor de terapie, dar și provocări.
Beneficiarii și specialiștii noștri au învățat împreună cum să valorifice tehnologia (Zoom, WhatsApp, Facebook Messenger, telefon) pentru a continua procesul terapeutic și a menține nivelul de progres al copiilor. În acest context, specialiștii au intensificat, de la caz la caz, suportul pentru fiecare beneficiar în parte, explicându-le cum să utilizeze echipamentele mobile și cum să descarce anumite programe. Pentru că în anumite familii nu exista tabletă, telefon sau computer cu acces la internet care să permită participarea la sesiunile de terapie online, Fundația FARA a oferit tablete noi cu cartelă și internet. Echipa fiecărui centru de zi a pregătit kit-uri de materiale educaționale adaptate pe nivele de vârstă și tipul de servicii.
Această experiență ne-a ajutat să dezvoltăm sistemul hibrid de lucru cu părinții și copiii, chiar și atunci când nu sunt prezenți la centrul de zi.
de copii cu dizabilități în ultima decadă
de copii cu dizabilități sunt înscriși la școli speciale
de copii cu dizabilități sunt înscriși în grădinițe și școli de masă
locuri, capacitate maxim în cele trei centre de zi
sesiuni de feedback cu părinții
pachete sociale
Kituri educaționale
sesiun consiliere cu părinții workshop-uri