Centrul de Zi Rafael

Orice viață este un miracol

 -Micul Prinț, Antoine de Saint-Exupéry

 

Centrul de Zi Rafael și-a deschis porțile în orașul Popești-Leordeni în anul 2018 pentru a ajuta cât mai mulți copii și tineri cu dizabilități din municipiul București și județul Ilfov. Oraș satelit al capitalei, situat la  numai 9 km de municipiul București, Popești Leordeni a cunoscut o dezvoltare urbanistică fără precedent în ultimii ani, ceea ce asigură premisele consolidării unei comunități durabile și implicate.

Context

Acesta  este primul centru din orașul Popești-Leordeni care oferă gratuit servicii de recuperare și terapie. Capacitatea centrului este de 60 de copii cu dizabilități din comunitate.

Află mai multe despre Programul nostru de Terapie și Rcuperare

Istoric

  • Centrul de Zi Rafael obține licență de funcționare în conformitate cu standardele
  • Numărul de beneficiari a crescut de la 30 la 40 (33%)
  • 7 Terapeuți

2020

  • Numărul de beneficiari a crescut brusc (131%) de la 13 la 30
  • 5 Terapeuți

2019

  • Deschiderea Centrului
  • 13 Beneficiari
  • 3 Terapeuți

2018

Elemente de unicitate

Profesionalism. Colaborare. Calitate

Atuul Centrului de Zi Rafael constă în pachetul de servicii oferit în mod gratuit, prin devotamentul și profesionalismul echipei de terapeuți. Centrul este o rază de speranță pentru familiile care din cauza costurilor mult prea mari nu pot susține terapia necesară copiilor. Colaborarea strânsă dintre echipa de terapeuți și părinți se reflectă în progresul copiilor.

 

separator text

Ne mândrim cu fiecare serviciu de terapie și calitatea muncii noastre:

  • Kinetoterapie
  • Terapie educațională
  • Logopedie
  • Stimulare cognitiv-senzorială

Credem în beneficiile procesului terapeutic

Kinetoterapia

Recuperare

Exerciții și tehnici utilizate pot trata și recupera diferite afecțiuni (congenitale, neurologice, locomotorii, ortopedo-traumatice, de motricitate specială, metabolice).

Lucrul cu familia

Abordarea personalizată a fiecărui caz și comunicare constantă și constructivă cu membrii familiei, duc la creșterea gradului de implicare al părinților în procesul terapeutic.

Beneficiile kinetoterapiei:

 

  • îmbunătățirea funcțiilor de coordonare, control și echilibru
  • corectarea și consolidarea posturii
  • îmbunătățirea funcției cardiovasculare
  • reeducarea respiratorie
  • creșterea capacității la efort
  • refacerea și creșterea forței și rezistenței musculare
  • reducerea procesului inflamator
  • creșterea și menținerea amplitudinii articulare
  • controlul durerii

Logopedia

Intervenția terapeutică conduce la îmbunătățirea discursului cât și dezvoltarea abilităților de înțelegere și exprimare. Cele mai întâlnite tulburări pe care le întâlnim la copiii care au participant în program sunt:

Tulburări de pronunție

Dislalia constă în omiterea, înlocuirea, inversarea sau pronunțarea greșită a anumitor sunete.

Tulburări de ritm si fluență

Bâlbâiala se poate observa prin dificultatea de exprimare a subiectului, manifestată prin repetarea exagerată a anumitor sunete, pauze lungi între cuvinte sau o combinație între cele două forme. Această tulburare apare și pe fondul unor emoții puternice, șocuri, traume sau stări conflictuale de lungă durată, care îi creează copilului o stare de neliniște permanentă.

Tulburări ale limbajului citit-scris.

Dislexia și disgrafia se manifestă la copiii de vârstă școlară și constă în incapacitatea de a învăța citirea și scrierea corectă. Această tulburare este semnalizată de către cadrul didactic care observă că elevul citește foarte lent, cu poticniri, omisiuni, inversiuni, adăugiri de litere și grafeme. Pot apărea tulburări ale lizibilității și ale laturii semantice, îngreunând astfel procesul de respectare a regulilor ortografice.

Exerciții pe care părinții le pot face acasă

Părinții fac parte din echipa de intervenție logopedică, astfel, se pot implica în mod activ în programul de prevenție și recuperare. Pentru că intervenția terapeutică nu se termină în cabinetul logopedului, părinții sunt cei care pot susține întregul demers la domiciliu, prin continuarea aplicării exercițiilor specifice, în funcție de particularitățile afecțiunii.

Ai nevoie de ajutor?

Exerciții pentru tulburări de mobilitate a aparatului fonoarticulator

În cazul tulburărilor de mobilitate a aparatului fonoarticulator, dar și a celor de pronunție se vor recomanda exerciții de respirație și miogimnastică facială precum:

  • Mobilitatea maxilarelor – imitarea mișcărilor de masticație,  imitare a mușcăturii;
  • Mobilitatea obrajilor – sugerea, umflarea obrajilor;
  • Mobilitate linguală – mușcătura, scoaterea și retragerea limbii, poziționare sus/jos, stânga/dreapta ;
  • Mobilitate labială – sugerea si țuguierea buzelor, rânjitul, vibrarea buzelor;
  • Exersarea palatului si mușchilor faringelui -căscare, imitarea tusei.

 

separator text

Alte exerciții de respirație includ:

  • suflatul în lumânare/nai/confeti, umflarea unui balon, aburirea unei oglinzi, suflatul în pai;
  • exerciții de inspirație-expirație în trei timpi;
  • pronunțarea rară și prelungită a vocalelor.

 

separator text

Exerciții pentru dezvoltarea limbajului

  • Povești pe baza imaginilor (se poate folosi cu succes tehnica secvențialității încurajând astfel și orientarea spațio-temporală a acțiunii);
  • Se va încuraja povestirea și detalierea acțiunilor (pentru a-l ajuta pe cel mic îi putem adesea întrebări de sprijin ,stimulând astfel atenția și creativitatea);
  • Dialoguri cât mai complexe cu privire la evenimentele petrecute pe parcursul zilei sau cele viitoare;
  • Se vor aborda subiecte menite să stimuleze dorința copilului de a comunica și relaționa cu cei din jur;
  • Cele mai frecvente întrebări folosite în procesul terapeutic sunt:

Ce ai făcut azi la școală/ grădiniță? Unde ai vrea sa mergi în vacanță? Care este jocul tău preferat? Ce poveste îți place cel mai mult?

Beneficiile stimulării cognitive și ale terapiei comportamentale

  • Stimularea adaptării la viața cotidiană
  • Dezvoltarea memoriei și a atenției
  • Dezvoltarea limbajului și a comunicării
  • Dezvoltare emoțională și socială, inclusiv rezolvarea problemelor

 

Stimularea senzorială

Stimularea senzorială timpurie contribuie la dezvoltarea și funcționarea corectă a creierului. Pentru copiii cu autism, efectele benefice ale stimulării senzoriale sunt: diminuarea anxietății prin controlul nivelului de excitare senzorială, creșterea capacității de concentrare, diminuarea distractibilității, reducerea comportamentelor stereotipe și a autostimulării, creșterea gradului de socializare, îmbunătățirea comunicării și a autonomiei

Mediu terapeutic accesibil și prielnic dezvoltării

Cabinete și săli dotate corespunzător cu materialele și echipamentele

2 cabinet destinate terapiei individuale

2 săli destinate terapiei de grup

1 cabinet de logopedie

1 sală de kinetoterapie

1 cabinet de stimulare senzorială.

Biblioteca de jocuri

Materiale și cărți educaționale ce pot fi împrumutate acasă copiilor:

cărți ilustrate

jocuri interactive

puzzle-uri educative

Programul de Lucru și Programări

De la 08.00-16.00, de Luni până Vineri, iar programările se fac în funcție de capacitatea centrului și cu respectarea cerințelor de distanțare socială în perioada de COVID-19

Echipa Terapeutică

Echipa multidisciplinară este formată din 9 profesioniști – psihologi clinicieni, psihopedagogi, psihologi educaționali, kinetoterapeuți, asistent social, logopezi și personal administrativ, toți implicați și atenți până la cele mai mici detalii, atât în privința procesului terapeutic, cât și pentru asigurarea condițiilor de igienă și de prevenire a răspândiri bolilor, inclusiv Covid-19.

Diagrama Echipei de Lucru

Impact

  • 3

    ani de activitate

  • 70

    de copii cu dizabilități

  • 70

    de părinți sprijiniți

47 de copii trec lunar pragul Centrului de Zi Rafael

Viața lor se schimbă în bine zi de zi și fiecare ședință de terapie și recuperare este un pas înainte. Pachetul de servicii variază de la copil la copil în funcție de nevoi, natura dizabilității, nivel de dezvoltare și planul individualizat.

Tip de Intervenție

 

• 63% dintre copii beneficiază de cel puțin două terapii asociate (terapie individuală, terapie de grup, logopedie, kinetoterapie)

 

• 15% dintre copii beneficiază doar de activități de terapie individuală

 

• 10% dintre copii beneficiază doar de kinetoterapie

 

• 3% dintre copii beneficiază doar de logopedie

 

• 9% dintre copii beneficiază de stimulare terapeutică pentru incluziune socială

Intensitatea Intervenției

 

• 80% dintre copii participă la două sesiuni/săptămână

 

• 20% dintre copii participă la 3 – 4 sesiuni/săptămână

 

aproximativ 750 de ore de terapie/lună

 

cel puțin 300 sesiuni de consiliere  online pentru părinți/an

 

cel puțin 2-3 sesiuni de consiliere 1 la 1/săptămână

Capacitate și Resurse

 

Echipă de 7 terapeuți

 

Capacitate maxim 60 de copii cu dizabilități și 60 de părinți

 

Un terapeut poate lucra în medie cu 5-6 copii/zi

 

Echipa de terapeuți poate desfășura în medie 180 de sesiuni de terapie/săptămână

Parteneri

  • Primăria Orașului Popești Leordeni
  • Direcția de Asistență Socială și Protecția Copilului Ilfov
  • Direcția de Asistență Socială Popești Leordeni
  • Direcția de Asistență Socială a Municipiului București
  • Clinica Ioana Medical
  • Grădinița Maria Natalia

Fii partener FARA

Povești de Succes

Beneficiarii FARA sunt mândria noastră. Evoluția lor ne aduce aminte de cât de importantă și de frumoasă este munca noastră. Ne plac provocările și spunem ,,DA’’ atunci când ne confruntăm cu o situație sau un caz nou.

Implicare și colaborare

Fundația FARA a fost pentru noi ca o salvare. Cu ajutorul terapeuților, băiatul nostru a achiziționat multe abilități, a învățat să numere, a învățat culorile, și-a corectat pronunția cuvintelor și are mai multă încredere în el. Mulțumim personalului Centrului Rafael! Fără ajutorul lor nu cred că reușeam să-l învățăm așa multe lucruri. A., mama lui E.

 

La început de primăvară, l-am cunoscut pe E. Un băiețel timid și foarte atașat de mămica lui. Ne-au fascinat ochii lui mari și dorința de învățare. Evoluția lui a fost dincolo de așteptările noastre, implicarea părinților – extraordinară. De la puținele achiziții stângace și cele câteva silabe, E. este acum aproape recuperat și pregătit să dea piept cu noile provocări pe care le va întâlni în grădinița de masă.

Perseverența, cheia succesului

Imediat după deschiderea centrului, ne-a trecut pragul A, un copil cu o inteligență deosebită, dar cu un diagnostic greu de gestionat – tulburare opoziționist-sfidătoare. O perioadă destul de lungă, întâlnirile au fost marcate de comportamentele disruptive ale copilului. Manifestările lui erau extremă și îi puneau în pericol sănătatea. Consecvența și continuitatea aplicării terapiei comportamentale, împreună cu implicarea părinților în activitățile de acasă,  au contribuit decisiv la ameliorarea conduitei. După aproape doi ani, A. iese din programul nostru și este un mândru elev în clasa pregătitoare.

Profesionalism și implicare

Centrul Rafael este centrul în care m-am făcut mare. Aveam doar un anișor. Am învățat să merg de-a bușilea, să stau în funduleț și să merg în picioare. Mulțumesc din suflet pentru tot ajutorul dat!

– mama lui C.A

La început de ianuarie, C.A. vine la noi cu un diagnostic complex: tulburare de dezvoltare însoțită de hipotonie general și o hiperlaxitate articulară a membrelor superioare și inferioare. În acel moment, nu era capabil să facă nicio mișcare conform vârstei sale de 1 an. Respectarea programului de recuperare atât la centru, cât și  acasă, a dus la o evoluție remarcabilă, A. reușind să meargă fără sprijin, să urce trepte și să treacă peste obstacole până la 15 cm. Bravo, C.A.!

Cine este echipa?

Nanu Florina Valeria

Manager de program, Logoped

Nanu Florina Valeria

Manager de program, Logoped

Contact:

Tel. +4 0749 495 389

Email rafael@faracharity.ro

 

A absolvit Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea Spiru Haret și Masterul de Psihologie Clinică și Intervenție Psihologică. A urmat cursul de Logopedie organizat de Asociația Logopezilor din România, precum și workshopuri de formare continuă în ,,Tulburarea specifică a citirii: evaluare și diagnostic prin metode validate științific”, ,,Dislexia, disgrafia și discalculia la copil: strategii de psihodiagnostic clinic și intervenție educațională’’. Este psiholog autonom cu drept de liberă practică din anul 2017.

Din ianuarie 2019, a ocupat postul de logoped în cadrul Centrului de zi, Terapie și Recuperare Rafael, iar din iunie 2020 ocupă postul de Program Manager.

Cred că fiecare copil are o șansă în viață. Nu există diagnostic, există suflete și merită să lupți cu toate armele pentru a aduce zâmbete pe fețele lor. Copiii sunt sursa mea de energie și mă încarc din fiecare sunet nou, din fiecare privire, din fiecare zâmbet!

Năstase Mihai Gabriel

Psiholog clinician

Năstase Mihai Gabriel

Psiholog clinician

Năstase Mihai Gabriel, Psiholog clinician                                   

Gabriel este absolvent al Facultății de Psihologie și Științele Educației, Universitatea Spiru Haret, București. De asemenea a absolvit Masterul ,,Psihologie Judiciară și Victimologie’’ și Masterul ,,Psihologie Clinică și Intervenție Psihologică’’. Este psiholog cu drept de liberă practică. A urmat cursul susținut de AITA – ,,Tehnici de analiză comportamentală aplicată în tulburările de spectru autist’’. Face parte din echipa centrului din ianuarie 2019.

,, De ce am ales să lucrez cu copiii? După o lungă perioadă de căutări, am realizat că lucrul cu copiii este exact ceea ce mi s-ar potrivi și este locul unde am avut cele mai bune rezultate. Aspect confirmat și de ocazia de a ține, în mediul universitar, cursuri precum: “Pedagogia deficiențelor mintale”, “Psihopatologie” și “Bazele teoretice ale evaluării psihologice”.

Mă simt unul dintre persoanele norocoase care pot să lucreze în domeniul pe care și-l doresc și au parte de o echipă minunată, formată din profesioniști.

Pârvan Florentina Ioana

Psiholog

Pârvan Florentina Ioana

Psiholog

A absolvit Facultatea de Psihologie și Masterul de Psihologie clinică, în urma cărora a obținut dreptul de liberă practică. A urmat cursuri de specializare și workshopuri în domeniul terapiei copiilor cu nevoi speciale, printre care cursul organizat de AITA – ,,Tehnici de analiză comportamentală aplicată în tulburările de spectru autist’’,. Este psiholog în cadrul centrului nostru din noiembrie 2018.

Este jobul meu de vis, asta mi-am dorit să fac întotdeauna, să le aduc zâmbete pe față. Si ei aduc multă fericire si împliniri înapoi.

Lupu Georgiana Maria

Psiholog Educațional

Lupu Georgiana Maria

Psiholog Educațional

A absolvit Facultatea de Psihologie și Științele Educației la Universitatea din București și de Masterul ,,Evaluare și intervenție psihologică in domeniul educațional’’.  A urmat cursul ,,Tehnici de analiză comportamentală aplicată în tulburările de spectru autist’’, organizat de Asociația pentru Intervenție Terapeutică în Austim. Este psiholog educațional în Centrul de zi, Terapie și Recuperare din noiembrie 2019.

Povestea mea cu cei mici începe de pe vremea când eram eu copil. Încă de atunci am simțit că îmi place foarte mult să transmit copiilor mai mici lucruri pe care le știam și să îi susțin acolo unde aveau nevoie. Anii au trecut, eu am crescut, am studiat, dar mi-am dat seama că încă îmi place să interacționez cu cei mici, să îi susțin, să vin în spijinul lor. Acum, Centrul Rafael, prin joc simt că am găsit calea prin care pot veni în întâmpinarea nevoilor copiilor noștri. Astfel, de-a lungul anilor motto-ul în care am crezut și care m-a însoțit este: ,,Jocul este un copil al muncii.’’

– Wilhem Wundt

Marin Mădălina Cristina

Psiholog

Marin Mădălina Cristina

Psiholog

A absolvit Facultatea de Psihologie-Sociologie, Universitatea Spiru Haret din București, în cadrul căreia a urmat și modului psihopedagogic. A finalizat programele de formare ,,Terapia ABA și practica în autism’’ – organizat de Asociația Help Autism și ,,Tehnici ABA în tulburările de spectru autist’’ – organizat de Asociația Autism Voice. Lucrează ca psiholog în cadrul centrului de zi, Terapie și Recuperare Rafael din februarie 2020.

Dintotdeauna copiii au avut un loc aparte in sufletul meu. Prin interacțiunea cu ei reușesc să mă redescopăr zilnic, să învăț lucruri noi.

Brusalis Nicoleta

Asistent Social

Brusalis Nicoleta

Asistent Social

Este absolventă a Facultății de Sociologie si Asistenta Sociala, secția Asistenta sociala, finalizata in 1999. De-a lungul carierei sale, și-a completat studiile cu mai multe cursuri de specializare: ,,Asistență socială unitară și eficientă în serviciile pentru protecția copilului’’, ,,Community drama – to adress and thakle conflict, discrimination and bulling in schools’’, Workshop – ,,Să ajutăm copii să învețe’’, Workshop – ,,Sindromul copilului zgâlțâit’’, ,,Violența domestică asupra femeii – Modalități de intervenție’’, ,,Academia Profesorilor (UWRo)’’, ,,Managementul resurselor umane’’. Nicoleta este asistentul social al centrului din martie 2020.

De la începutul drumului meu în domeniul asistenței sociale am lucrat cu copii în dificultate sau cu nevoi speciale și nu a fost o întâmplare, ci propria dorință. Cred că nevoile copiilor de atunci (la început de drum) și de acum sunt importante și faptul că puteam influența, contribui sau ajuta la bunăstarea copiilor și familiilor a fost motivația care m-a îndrumat spre această meserie, de asistent social. Mi-a plăcut întotdeauna să comunic cu beneficiarii, să îi ascult, să fiu atentă la probleme lor, și pe cât posibil, să fiu un exemplu pentru ei, sau chiar să devin persoana de referință. Consider ca lucrul la Centru Rafael este o experiență nouă pentru mine, dar și frumoasă. Alături de o echipă minunată de profesioniști din diverse domenii, am încercat să sprijin copiii, dar mai ales familiile acestora. Bucuria beneficiarilor și sentimentul că mergem împreună înainte, indiferent de greutăți, îmi oferă puterea de a continua o activitate care nu este întotdeauna ușoară, dar cu siguranță poate fi plină de satisfacții.

Vlădoiu Elena Luminița

Psiholog Clinician

Vlădoiu Elena Luminița

Psiholog Clinician

Absolventă a Facultății de Psihologie din cadrul Universității Titu Maiorescu din București, Luminița urmează cursurile de Master la Facultatea Ecologică, cu specializarea ,, Psihodiagnoză Cognitivă și Consiliere Psihologică (Psihologie Clinică). Continuă formarea prin cursurile ,, Metode și tehnici în dezvoltarea și corectarea limbajului’’ și ,,Formare in terapie  ABA  și practică în autism’’. În prezent este psiholog clinician în supervizare, cu drept de liberă practică și este înscrisă la programul de formare în Psihoterapie Cognitiv Comportamentală. Este psiholog în Centrul de zi, Terapie și Recuperare din octombrie 2020.

Interacțiunea cu copiii reprezintă, pentru mine, o sursă infinită de creativitate, spontaneitate și vitalitate. Nimic nu se compară cu sentimentul de fericire sinceră  pe care cei mici îl exprimă de fiecare dată când, și noi adulții, devenim din nou copii și împreună cu ei ne jucăm și învățăm lucruri noi.

În ciuda vremurilor pe care le trăim am reușit să conservăm aceeași bucurie și dorință de socializare, fie și prin intermediul platformelor online. Cu toate acestea, dinamica întâlnirilor este diferită atunci când lucrăm față în față , în camerele pline cu jocuri și jucării care parcă abia așteaptă să fie descoperite și admirate.

Motto: Din când în când acordă-ți timp și răbdare și, cu înțelepciunea unui adult, ascultă vocea copilului interior!

Alexandru Nicoloiu

Kinetoterapeut

Alexandru Nicoloiu

Kinetoterapeut

A absolvit Facultatea de Kinetoterapie și Motricitate Specială în cadrul Universității Spiru Haret, unde a urmat și Masterul – ,,Kinetoterapia în afecțiunile locomotorii’’. A absolvit în paralel mai multe cursuri: pilates, aerobic, yoga, dinamic tape, masaj terapeutic (somatic, sportiv și reflexogen). Face parte din echipa Centrului de zi, Terapie și Recuperare Rafael din februarie 2021.

Întotdeauna am fost pasionat de corpul uman, de sport și sănătate. Asta m-a determinat să urmez facultatea de kinetoterapie, unde am învățat că prin pasiunea mea îi pot ajuta pe cei de lângă mine. Activitatea în cadrul Centrului Rafael îmi dă o mare satisfacție și bucurie, datorită succesului pe care îl avem în programele de recuperare.

Cristina Șutru

Menajeră

Cristina Șutru

Menajeră

Cristina face parte din echipa centrului de zi, Terapie și Recuperare din noiembrie 2018.

Deși nu lucrez în mod direct cu copiii, activitatea mea principală asigură pentru aceștia, pentru familii, colegi sau oricare alte persoane care trec pragul Centrului Rafael un mediu sigur și igienizat. Zilnic toate materialele, fie că sunt jocuri educative, jucării, sălile pentru activitățile educaționale sunt, cu multă grijă, dezinfectate, aerisite și igienizate corespunzător.

Date de contact

Centrul de Zi Rafael

Fundația FARA

Str. Anton Pann nr 6A, Popești Leordeni,

jud. Ilfov Cod 077160

(+4)0749 495 389

rafael@faracharity.ro

Susține Programul de Terapie și Recuperare