AGROMentorat

Fundația FARA, cu sprijinul Auchan, oferă tinerilor vulnerabili și familiilor acestora suport, consiliere, orientare pentru valorificarea pământului din gospodărie și profesionalizare agricolă prin programul pilot AGROMentorat

Comunicat de presă –  20 iulie 2022

 

Proiectul “Conexiunea mâncării sănătoase” urmărește reducerea inegalității și marginalizării sociale în rândul copiilor și tinerilor vulnerabili din centrele rezidențiale ale Fundației FARA și din comunități afectate de sărăcie cronică, prin valorificarea ruralității ca oportunitate de practică agricolă prin micro-gospodărire și încurajarea producției de legume și fructe în gospodării, creșterea păsărilor domestice. Proiectul estefinanțat printr-un grant oferit de Fundația Auchan Franța, fiind unul dintre câștigătorii call-ului de proiecte organizat de Auchan România în perioada 20 octombrie 2021 – 31 ianuarie 2022.

Programul pilot AGROMentorat face parte din proiectul “Conexiunea mâncării sănătoase”. Acesta a început în luna mai 2022 în Baia și Preutești, județul Suceava, prin identificarea a 5 persoane-resursă, AGROMentori, din comunitate. Aceștia au rolul de a  împărtăși din experiența practică și cunoștințele dobândite celor 15 tineri din familii sărace care vor beneficia, pe parcursul a 8 luni, de suport, consiliere, orientare pentru valorificarea pământului și profesionalizare agricolă. Selectarea tinerilor și a AGROMentorilor s-a făcut ținând cont de recomandările făcute de reprezentanții autorității publice locale.

Mai mult, angajați din cadrul Auchan Retail România vor contribui la implementarea acestui proiect prin Programul de Sustenabilitate Personală, care oferă tuturor celor aproximativ 8000 de angajați ai companiei posibilitatea de a se implica activ în diverse acțiuni de sustenabilitate și responsabilitate socială.

“În calitate de retailer alimentar, nutriția sănătoasă este o prioritate strategică pentru noi. Ne bucurăm să sprijinim un proiect atât de special, prin intermediul grantului oferit Fundației FARA CHARITY, una dintre câștigătoarele call-ului de proiecte dedicat alimentației sănătoase și accesibile, care dezvoltă legături sociale. Astfel angajamentul și contribuția noastră ajung inclusiv în mediile defavorizate, susținute de partenerii noștri.” a declarat Corina Dospinoiu, Responsabil CSR Auchan Retail România. 

Tinerii beneficiari vor participa în cadrul programului la: dialog cu autorități, consultanță pentru accesarea fondurilor, întâlniri cu antreprenori agricoli și persoane cu rezultate în auto-gospodărire, schimb de informații și experiențe, identificarea oportunităților pentru micro-gospodărire și antreprenoriat agricol. De asemenea, vor avea oportunitatea de a-și dezvolta și consolida deprinderile de autogospodărire pentru creșterea rezilienței, a stimei de sine și încrederii în potențialul propriu și reducerea inechităților sociale. La nivel comunitar, acest proiect va oferi cadrul pentru identificarea unui model de bune practici și, pe termen lung, va contribui la îmbunătățirea vieții familiilor sărace din mediul rural și reducerea presiunilor pe bugetul de asistență socială.

 

“Valoarea adăugată a acestui proiect constă în crearea unei rețele de persoane suport din comunitate, persoane care au gospodării înfloritoare și multă experiență, care pot fi repere pentru cei interesați să valorifice pământul și să se profesionalizeze în agricultură. Sperăm ca puterea exemplului celor 5 mentori să-i stimuleze pe actualii beneficiari pentru a deveni la rândul lor mentori și persoane de suport pentru alți membri ai comunității lor după încheierea proiectului”,  a declarat Roxana Girip, Director Executiv Fundația FARA. 

“Conexiunea mâncării sănătoase” urmărește și creșterea capacității de auto-gospodărire pentru 30 de adulți din familii vulnerabile financiar din Baia și Preutești, județul Suceava. Aceștia participă, timp de 8 luni, la ateliere, dezbateri și dialog cu specialiști în micro-gospodărire din comunitate și beneficiază de suport material necesar pentru gospodărie (semințe, răsaduri, materiale și unelte) pentru amenajarea, întreținerea și cultivarea legumelor în grădina proprie, pentru practicarea agriculturii responsabile și a produce hrană sănătoasă pentru familie.

Activitățile practice se desfășoară în gospodăriile proprii, iar atelierele, dezbaterile și dialogul cu specialiști vor avea ca invitați persoane cu experiență și rezultate în micro-gospodărire.

Aceste activități au rolul de a crește capacitatea familiilor sărace să valorifice responsabil potențialul pământului din gospodărie ca sursă de hrană sănătoasă pentru familie și venit suplimentar, dacă este cazul.

Programul Prevenirea și Combaterea Sărăciei prin Educație, dezvoltat de Fundația FARA în comunitățile Baia și Preutești, susține familiile vulnerabile din punct de vedere social, majoritatea cu un venit pe membru de familie mai mic decât ISR (indicele social de referință). Prin intervenția socială realizată de către Fundația FARA a fost redus riscul de sărăcie extremă, întrucât, în prezent nu sunt înregistrate cazuri de familii care nu și-au încălzit locuința pe perioada iernii sau care nu au avut hrană pentru copii.

Ținând cont de specificul zonei, agricultura de subzistență reprezintă unul dintre primele deziderate pentru creșterea calității vieții beneficiarilor aflați în dificultate și din cauza accesului limitat pe piața muncii. În comunele Baia și Preutești există teren agricol, cu pământ fertil, ce permite obținerea roadelor din diverse culturi.

Despre Auchan

Auchan România are în portofoliu 262 de magazine, cuprinzând 33 de hipermarketuri, 6 supermarketuri și 223 de magazine de ultraproximitate MyAuchan, din care peste 200 în stațiile Petrom, cât și magazinul online auchan.ro. Cu o cifră de afaceri cu taxe de peste 1,2 miliarde de Euro, Auchan propune locuitorilor din orașele în care sunt prezente magazinele sale un comerţ modern, de calitate, cu cele mai largi game de produse şi un concept de discount responsabil, cu toate preţurile mici, permanent. În 2021, Auchan a obținut medalia Customers’ Friend și statutul Customers’ Friend - Superior Excellence. Totodată, Auchan România realizează o serie de acțiuni importante pentru promovarea activităților de responsabilitate socială şi integrare a tinerilor, dar şi programe pentru protejarea mediului înconjurător care au drept scop gestionarea deşeurilor, economisirea resurselor etc. Printre cele mai ample acțiuni de responsabilitate derulate de către companie se numără campania Mobilizatron, care a condus la plantarea a 100.000 de copaci în România, realizarea filmului România Neîmblânzită, primul documentar despre natura României, precum și campania de colectare a uleiului alimentar uzat.